Beweegprogramma Claudicatio intermittens

Claudicatio intermittens staat in de volksmond bekend als etalagebenen. Bij etalagebenen zijn de slagaders van het been door aderverkalking vernauwd. De slagaders vervoeren zuurstofrijk bloed. Hierdoor kunnen deze minder bloed aanvoeren en gaat er ook dus minder zuurstof naar de benen. Dit kan leiden tot pijnklachten. Er zijn verschillende factoren die de kans op verkalking in de slagader van het been kunnen vergroten, zoals roken, hoge bloeddruk, te hoog cholesterolgehalte in het bloed, suikerziekte, overgewicht, te weinig beweging en erfelijkheid. Deze risicofactoren versterken elkaar. Met etalagebenen heeft u vaak het gevoel dat uw benen pijnlijk, verkrampt en vermoeid aanvoelen wanneer u een stukje loopt. U kunt dit gevoel hebben als u normaal beweegt, maar u kunt de klachten ook pas voelen wanneer u op een hoger tempo beweegt. Op het moment dat uw klachten heeft, is het raadzaam om te stoppen met uw activiteit. Uw spieren komen dan tot rust en uw lichaam kan het zuurstoftekort weer aanvullen.

Op lange termijn is het goed om uw klachten te laten behandelen door de fysiotherapeut. De fysiotherapeut adviseert u en geeft u oefeningen. Als u deze oefeningen goed blijft uitvoeren, heeft u hier op lange termijn veel profijt van. Als u tijdig actie onderneemt, zorgt u ervoor dat uw klachten niet verergeren. Uw klachten kunnen door fysiotherapie ook afnemen. Ook bij specifieke problemen zoals bijvoorbeeld traplopen, kan de fysiotherapeut u gerichte oefeningen geven. Met looptraining kunt uw coördinatie- en uithoudingsvermogen verbeteren. De fysiotherapeut streeft ernaar dat u zelfstandig uw klachten onder controle kunt houden. Dit kan met behulp van een activeringprogramma. Dit programma helpt u om zelfstandig te blijven bewegen en gezond te leven. De fysiotherapeut geeft u bewegingsadvies dat bij u past (Bron: www.defysiotherapeut.nl). Binnen fysiotherapie De Merk is  Elske aangesloten bij het Claudicationetwerk en dus geschoold om groepen mensen met deze klachten te begeleiden.