Beweeggroepen

Fibromyalgie

Fibromyalgie is een aandoening waarbij u last heeft van chronische pijn. U zult de pijn vooral voelen in uw spieren en bindweefsel. Vaak gaat deze pijn gepaard met stijfheid, vermoeidheid, slaapstoornissen en stemmingswisselingen. Uw klachten kunnen erg wisselen. Bij fibromyalgie worden geen afwijkingen in de spieren of het bindweefsel gevonden. De oorzaak is dan ook nog niet bekend. Het is niet duidelijk waardoor fibromyalgie ontstaat. Bij mensen met fibromyalgie zijn geen afwijkingen in de spieren en gewrichten te vinden. Er zijn wel theorieën die de oorzaak van de aandoening proberen te verklaren.

Ondanks dat er over fibromyalgie nog altijd veel onduidelijkheid bestaat, is duidelijk dat bewegen helpt!. Daarom bieden wij binnen Fysiotherapie De Merk een beweegprogramma aan voor mensen met deze aandoening. Al lijkt bewegen soms onmogelijk, veel mensen met fibromyalgie blijken na enige tijd toch baat bij beweging te hebben. Binnen De Merk is Elske opgeleid voor het behandelen van mensen met fibromyalgie.

Claudicatio intermittens

Claudicatio intermittens staat in de volksmond bekend als etalagebenen. Bij etalagebenen zijn de slagaders van het been door aderverkalking vernauwd. De slagaders vervoeren zuurstofrijk bloed. Hierdoor kunnen deze minder bloed aanvoeren en gaat er ook dus minder zuurstof naar de benen. Dit kan leiden tot pijnklachten. Er zijn verschillende factoren die de kans op verkalking in de slagader van het been kunnen vergroten, zoals roken, hoge bloeddruk, te hoog cholesterolgehalte in het bloed, suikerziekte, overgewicht, te weinig beweging en erfelijkheid. Deze risicofactoren versterken elkaar. Met etalagebenen heeft u vaak het gevoel dat uw benen pijnlijk, verkrampt en vermoeid aanvoelen wanneer u een stukje loopt. U kunt dit gevoel hebben als u normaal beweegt, maar u kunt de klachten ook pas voelen wanneer u op een hoger tempo beweegt. Op het moment dat uw klachten heeft, is het raadzaam om te stoppen met uw activiteit. Uw spieren komen dan tot rust en uw lichaam kan het zuurstoftekort weer aanvullen.

Op lange termijn is het goed om uw klachten te laten behandelen door de fysiotherapeut. De fysiotherapeut adviseert u en geeft u oefeningen. Als u deze oefeningen goed blijft uitvoeren, heeft u hier op lange termijn veel profijt van. Als u tijdig actie onderneemt, zorgt u ervoor dat uw klachten niet verergeren. Uw klachten kunnen door fysiotherapie ook afnemen. Ook bij specifieke problemen zoals bijvoorbeeld traplopen, kan de fysiotherapeut u gerichte oefeningen geven. Met looptraining kunt uw coördinatie- en uithoudingsvermogen verbeteren. De fysiotherapeut streeft ernaar dat u zelfstandig uw klachten onder controle kunt houden. Dit kan met behulp van een activeringprogramma. Dit programma helpt u om zelfstandig te blijven bewegen en gezond te leven. De fysiotherapeut geeft u bewegingsadvies dat bij u past (Bron: www.defysiotherapeut.nl). Binnen fysiotherapie De Merk is  Elske aangesloten bij het Claudicationetwerk en dus geschoold om groepen mensen met deze klachten te begeleiden.

Overgewicht

Overgewicht is wereldwijd een groeiend probleem. Overgewicht kan leiden tot ernstige gezondheidsklachten. U kunt bijvoorbeeld denken aan ziektes als diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten, maar ook tot verkorting van de levensverwachting. Om de cirkel van het vergroten van het overgewicht te voorkomen bieden we binnen De Merk programma’s aan waarin mensen begeleid worden in het opbouwen van een gezonde levensstijl. Door bewust te worden van het eigen lijf en meer activiteit in te bouwen, kunnen ziektes als diabetes en hart- en vaatziekten worden beperkt of voorkomen.

Bij ons kunt u trainen onder deskundige begeleiding, ook als u al last heeft van lichamelijke beperking. Onze therapeuten hebben kennis van trainen met verschillende aandoeningen waardoor trainen altijd mogelijk is. Op wat voor manier dan ook. Zo zal er voordat de eerste training plaatsvindt, wordt een test en intake afgenomen. Dit wordt gedaan om een goede indruk van uw klachten te krijgen en om te achterhalen hoe u hiermee omgaat. Op basis hiervan wordt een persoonlijk plan opgesteld aan de hand waarvan u kunt gaan werken aan een betere gezondheid. Bij De Merk is Elske veel met mensen met overgewicht bezig.

Diabetes

Bewegen is gezond en helpt klachten bij diabetes voorkomen. Bovendien vermindert het de kans op onder andere overgewicht, hart- en vaatziekten en andere veel voorkomende aandoeningen. Speciaal voor mensen met diabetes mellitus type 2 is in onze praktijk een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma begeleidt uw fysiotherapeut u op een verantwoorde wijze naar een actieve leefstijl. Uw kwaliteit van leven zal met een actieve leefstijl verbeteren; controle over uw bloedglucosewaarde tijdens bewegen, verbeterde conditie en verantwoord bewegen (Bron www.defysiotherapeut.nl)! Bij Fysiotherapie De Merk zijn Frank en Jannie geschoold voor deze beweeggroepen.

Hartrevalidatie

Bewegen is dé manier om de kans op hart- en vaatziekten kleiner te maken. Eigenlijk weten we dat allemaal wel. Wilt u uw kans op(nieuwe hartklachten zo klein mogelijk maken en ervoor zorgen dat uw gezondheid zo optimaal mogelijk is? Of bent u bang dat bewegen uw klachten kunnen verergeren? Het omgekeerde is waar!
Speciaal voor mensen die in het verleden een hartinfarct hebben gehad of die een bypassoperatie, dotteringreep, PCI of hartklepoperatie hebben ondergaan, is het beweegprogramma voor mensen met hartaandoeningen ontwikkeld. Tijdens het programma werkt u samen met uw fysiotherapeut om gezond en verantwoord te bewegen. Wat levert het beweegprogramma u op? Gezond leven, verbeterde conditie en verantwoord bewegen!
Bij Fysiotherapie De Merk is Elske geschoold voor het geven van deze beweegprogramma’s.

COPD

Als u COPD heeft, ademt u moeilijker omdat uw longen beschadigd zijn. U heeft minder zuurstof. Daardoor kunnen normale dingen lastig zijn. Zoals traplopen, boodschappen doen of aankleden. Uw longen kunnen niet voldoende zorgen voor een goede ademhaling.
COPD is een verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Bij chronische bronchitis zijn uw bronchiën steeds ontstoken. De bronchiën zijn de vertakkingen van uw luchtpijp naar uw longen. Daardoor maakt uw lichaam meer slijm aan en is ademhalen lastiger. Bij longemfyseem of emfyseem gaan er langzaam longblaasjes verloren. De longblaasjes zorgen ervoor dat zuurstof na het inademen in uw bloed komt. En dat u afvalstoffen weer kunt uitademen. Hoe minder longblaasjes er zijn, hoe moeilijker dit wordt. Hierdoor kunt u het benauwd krijgen. (Bron: www.longfonds.nl)

Wist u dat wanneer u chronische bronchitis of longemfyseem heeft, kortweg COPD, het extra belangrijk is dat u beweegt? Als u minder beweegt, krijgt u juist eerder klachten krijgen en uw mogelijkheden nemen steeds verder af. Speciaal voor mensen met COPD is in onze praktijk een beweegprogramma ontwikkeld en zijn er verschillende  oefengroepen. Tijdens het programma begeleidt uw fysiotherapeut
naar een actieve leefstijl. Uw kwaliteit van leven zal met een actieve leefstijl verbeteren; minder benauwdheid, meer uithoudingsvermogen en verantwoord bewegen! Bij De Merk zijn Judith en Floor geschoold voor het begeleiden van deze patiëntengroep.

Artrose

Artrose is een veelvoorkomende reumatische aandoening. Bij artrose wordt het kraakbeen langzaam afgebroken en uiteindelijk gaan de botten over elkaar heen schuren. Dat veroorzaakt niet alleen pijn, maar zorgt ook voor een extra belasting van de pezen en spieren.

Artrose en bewegen? Doen! Wanneer je artrose hebt is het juist extra belangrijk dat je blijft bewegen. Hoe minder je beweegt, hoe eerder je klachten krijgt. Fysiotherapie De Merk is er juist op gericht om jou zoveel mogelijk klachtenvrij te houden.

Speciaal voor mensen met artrose heeft Fysiotherapie De Merk een oefenprogramma ontwikkeld. Onze therapeuten Elske en Nynke begeleiden je tijdens het oefenprogramma op een verantwoorde wijze naar een actieve leefstijl. Dit zorgt voor minder stijfheid en een verbeterde conditie.