Manueel therapie

Bij De Merk is Frank werkzaam als Master Manueeltherapeut. Hij behandelt mensen met klachten die, behalve met pijn, gepaard kunnen gaan met het slechter kunnen bewegen van een gewricht of gewrichten.

Veel voorkomende klachten die de manueel therapeut behandelt, zijn:

• hoofd- en nekpijn, samen met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
  • nek- en schouderklachten met pijn die uitstraalt tot in de armen;
  • klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn;
  • artrose van de heup;
  • lage-rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de benen;
  • bepaalde vormen van duizeligheid, opgewekt door het bewegen van de nek;
  • kaakklachten, eventueel gecombineerd met nekklachten.

Gewrichten kunnen ook een te grote bewegelijkheid hebben. Dat kan leiden tot instabiliteit en klachten. In dit geval zal je met specifieke trainingsadviezen leren je gewrichten met je spieren stabieler te maken.

Of een behandeling met manueel therapie nuttig is wordt vaak snel duidelijk. Na een eerste screening bestaat uw eerste afspraak uit twee onderdelen: een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek. In het gesprek stelt de manueel therapeut vragen over uw klachten; bijvoorbeeld hoe ze ontstaan en wanneer ze toenemen of verminderen. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek, waarbij uw houding en bewegingen beoordeeld worden en uw gewrichten onderzocht. Zo wordt vastgesteld waar de oorzaken van de klachten zitten. In overleg wordt besloten of manuele therapie zinvol is. Is dat het geval, dan wordt een aanpak voor de verdere behandeling besproken. Zo is er dus meteen na de eerste afspraak duidelijkheid over het vervolg.