Samenwerking

Voor het begeleiden van Parkinsonpatiënten heeft Fysiotherapie de Merk vanaf 2016 een samenwerking met Oefentherapie Friesland in de persoon van Gina Hoeksma. Gina is aangesloten bij het Landelijke Parkinson netwerk en is op dinsdag- en donderdagmiddag werkzaam op de Merk. Op deze manier kunnen we ook de Parkinsonpatiënten gepaste zorg bieden. Verder begeleidt zij hier ook andere patiënten die een verwijzing voor Cesar/Oefentherapeut hebben.

Ziekte van Parkinson

De Ziekte van Parkinson is een progressieve hersenaandoening, dit kunnen wij niet verhelpen of voorkomen. Wel kunnen wij helpen om een manier te vinden met de gevolgen van de ziekte om te gaan. De Ziekte van Parkinson beïnvloedt het lopen, verandert je houding, maakt je traag, vermindert je balans, zorgt voor algehele stijfheid waardoor het omrollen in bed en uit de stoel opstaan niet meer vanzelfsprekend is. Vermoeidheid, verminderde conditie: alles speelt een rol waardoor het bewegen niet gemakkelijk gaat.

Behandeling

Tijdens de behandeling gaan we op zoek welke prikkel, strategie of cue je nodig hebt om makkelijker te kunnen bewegen. Daarnaast krijg je inzicht in wat allemaal van invloed kan zijn op de Ziekte van Parkinson en wat je zelf kan doen om je zo lang mogelijk te kunnen redden. Het doel is het maximaal haalbare rekening houdende met jouw mogelijk- en onmogelijkheden.

Ik sta voor afstemming van de zorg en heb daarom regelmatig contact met de betrokken hulpverleners. Zeker bij de Ziekte van Parkinson is éénduidigheid en afstemming van zorg erg belangrijk. Je kunt bij ons terecht voor individuele en groepsbehandelingen. Lukt het niet om naar de praktijk te komen dan komen we naar jou.

Gina Hoeksma, Oefentherapie Friesland, De Merk 8 8501 AN, Joure Tel; 06-11266340