Shockwave therapie

Shockwave therapie is een behandeling waarbij er door middel van een behandelkop schokgolven op de pijnlijke plek worden gericht. De shockwaves veroorzaken in het lichaam een biologisch effect.
De shockwaves stimuleren weefsel herstel, vergruizen verkalkingen, stimuleren de stofwisseling en verbeteren de bloedcirculatie, waardoor pijnklachten bestreden worden. Met andere woorden, shockwave activeert de eigen genezingskracht van het lichaam.

Hoe ziet de behandeling eruit?

Eerst wordt bepaald of de therapie een oplossing kan zijn voor uw klachten. Vervolgens lokaliseert de fysiotherapeut het pijngebied. Er wordt gel op het behandelgebied aangebracht. Daarna wordt de behandelkop op de huid geplaats en worden de shockwaves toegediend door middel van kleine ronddraaiende bewegingen. De behandeling zelf kan kortdurend gevoelig zijn en duurt zo’n 5-10 minuten per keer. Hij wordt gecombineerd met oefentherapie.
Bij welke aandoening is shockwave effectief?
Shockwave therapie kan worden ingezet bij:

• Schouderproblemen met of zonder verkalking
  • Chronische elleboog pijn (tennis- of golferselleboog)
  • Pijn rond de knieschijf (jumpers knee)
  • Chronische achillespeesklachten
  • Hielpijn (hielspoor)
  • Pees klachten

Voordelen van de shockwave therapie zijn:

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
  • Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie)
  • Uitstekend therapiesucces na slechts 2 tot 4 behandelingen
  • Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
  • Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen
  • Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling staan, tevens kan het behandelde gebied een aantal dagen wat beurs en gevoelig aanvoelen
  • Dankzij shockwave- therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken

Vergoedingen

De behandelingen worden altijd in combinatie met een oefeningen gegeven en daarom vanuit de aanvullende verzekering vergoed.